Gedragscode voor Coaches met het CheckLabel
Iedere coach met het CoachChecker-CheckLabel onderschrijft en verbindt zich aan de code zoals hierna vermeld en committeert zich aan onderstaande uitgangspunten in de uitoefening van zijn/haar vak als coach.
Gedragscode
Coaches met een CheckLabel begeleiden cliënten in hun proces om het beste uit zichzelf en het leven te halen. Deze code bevordert het welzijn en de veiligheid van de te begeleiden cliënten.
Respect:
Een coach behandelt iedereen met respect en integriteit. Een coach is onpartijdig, discrimineert niet en sluit nooit iemand uit op basis van geslacht, ras of geaardheid.
Betrouwbaar:
Een coach komt zijn/haar afspraken na en doet wat is afgesproken of toegezegd. Informatie die is gedeeld met een coach wordt met zorg en vertrouwelijkheid behandeld. De coach houdt zich aan de regels voor het voeren van een zelfstandige praktijk. Informatie en gegevens van en over een klant/cliënt worden alleen na toestemming gedeeld met derden. De coach zorgt voor een passende en veilige ruimte of omgeving waarin begeleiding plaatsvindt. De coach houdt zich aan de Nederlandse wet en de algemene culturele normen en regels van fatsoen.
Kwaliteit:
Een coach is zich bewust van zijn/haar eigen kwaliteit, kennis en vaardigheid en doet er alles aan om zich te blijven ontwikkelen in het vak. Een coach is bewust van de grenzen van zijn/haar kennis en vaardigheid en verwijst door naar andere hulpverleners indien nodig.
Transparantie:
Een coach doet er alles aan om binnen zijn/haar mogelijkheden om voor maximale transparantie te zorgen. Zo geeft de coach inzicht in zijn/haar werkzaamheden door van alle cliënten ervaringsverhalen (reviews) te verzamelen in een openbaar portfolio. Daarnaast zal de coach op verzoek eventueel referenties aanleveren van zakelijke opdrachtgevers (indien mogelijk).
Klachten:
Bij klachten over een coach bestaat er de mogelijkheid om dat te melden bij CoachChecker. CoachChecker zal naar aanleiding van de klacht contact opnemen met de betreffende coach. De coach committeert zich eraan om alles te doen wat binnen zijn/haar mogelijkheden ligt om de klacht te verhelpen of voor een passende oplossing te zorgen. CoachChecker ziet erop toe dat de coach zich daar voldoende voor inspant.